Bad Gurls Guide

We love our bread, We love our butter, and most of all We love each other...

Friday, July 14, 2006

Mengeblog Dalam Bahasa Malaysia

Selamat sejahtera and wahai kawan-kawanku. Apa khabar semua?

Pada pendapat saya, kami sebagai anak jati Malaysia patut mengeblog dalam Bahasa Malaysia bagi mengekalkan bahasa kami yang amat cantik dan menarik. Saya amat kecewa pada diri sendiri kerana bahasa saya memang tidak memuaskan. Tetapi, saya akan berusaha mengingatkan semula perkataan-perkataan yang sofistikasi yang pernah dipelajari di sekolah, tempat yang kami semua menuntut ilmu.

Oleh itu, tamatlah blog saya dalam bahasa.

Isyaallah saya dapat mengingat kembali Bahasa semula.

NorYenMah

14 Comments:

  • At Friday, July 14, 2006 5:11:00 PM, Anonymous Anonymous said…

    Wahai kalian pembaca,

    Pada pendapat saya, bahasa kita memang indah tetapi sejak kebelakangan ini, bahasa kita telah mengikut arus pemodenan dan menggunakan banyak perkataan Inggeris sehinggakan bahasa kita telah hilang nilai kemurniaanya. Sekiranya dilihat pada sekeliling kita, prebiu berasalnya daripada perkataan Inggeris 'preview', serta rizab asalnya perkataan 'reserve'.

    Saya sungguh kecewa dengan arus permodenan ini kerana bahasa kita sudah tiada pendiriannya dalam masyarakat kita sehinggakan perlu mengambil bahasa lain dan di bahasa-melayukan.

    Bak kata pepatah, bahasa itu jiwa bangsa, sekiranya bangsa tidak berasa bangga, bahasa kita akan luput dalam arus permodenan masyarakat.

    Sekian Terima Kasih
    *clap*clap*

    My BM sememangnye so teruk I even feel handicap typing in malay..lol

     
  • At Friday, July 14, 2006 5:21:00 PM, Anonymous Anonymous said…

    M*toot*ki ceramah bagus!

     
  • At Saturday, July 15, 2006 1:20:00 AM, Anonymous Anonymous said…

    Faraj Menyinsing........

     
  • At Saturday, July 15, 2006 1:30:00 AM, Anonymous Anonymous said…

    laaillahai jenaka betul budak budak ni, sampai takat nak membolog-bolog dalam bahasa melayuuu! ish..ish.. yang pormal (formal in english is pormal in malay huh?) pulak tu.

    Baiklah, biar wiewie cuba sedaya upaya untuk bikin satu komen tanpa menggunakan kamus-atas-garisan (online dictionary)

    Memang saya bersetuju seratus-peratus dengan pendapat si m*toot*ki mengenai identiti bahasa tercinta kami yang kian lemas(??) dalam arus permodenan perkataan-perkataan asing. Tiada debat (no debate?). Mungkinkah imerjen (emergence?) perkataan-perkataan ini akibat rakyat-rakyat seperti saya yang sudah kehilangan upaya (does it also mean mentally retarded ah?) untuk berdebat secara efektif dalam bahasa melayu? Namun, saya masih anak jati malaysia yang amat bangga dengan budaya makan-minum yang unik di negara kami. Tak kira apa bangsa, kami semua fasih dalam 'bahasa makan'.

    "Ahne, Loti mata lumbu satu, teh talik satu...kasi kulang manis arr..."

    "Kak, nasi lomak kulang... itu ikan bilik, samba, dengan itu timbun(timun) kasi lebeh hor?"

    Semua paham, tak pernah jadi masalah. Tak pernah merumitkan wiewie masa membeli makanan...
    Asalkan kita semua hidup berharmoni...jadilah...

    *Demi negara yang tercinta, dicurahkan bakti penuh setia*

     
  • At Saturday, July 15, 2006 2:36:00 AM, Anonymous Anonymous said…

    Cis bedebah!

    Setelah menumpat di luar negara selama sepuluh tahun, kian baharu saya insaf, dan mengaku bahawa kefahaman saya di dalam bidang tulisan bahasa melayu amat teruk sekali. Saya berasa sungguh kesal, kerana saya tidak dapat menulis rencana di blog ini untuk tumpuan saudara-saudari tanpa menumpuhi banyak cabaran. Tidak sangka, pelajar yang mencapai hasilan A1 untuk BM di SPM, kini berjuang kemati-matian pabila mengonstruk ayat/perkataan.

    Semua yang dipelajari di sekolah, kian luput di halaman otak. Yang ketinggalan hanyalah lagu-lagu yang paling digemari oleh saya. Di sini, saya ingin menyerahkan lagu di bawah untuk anda, semoga kita gembira sentiasa. Ikutlah rentak and marilah kita menyanyi bersama-sama:-

    "Gunakanlah bahasa Kebangsaan kita Marilah amalkan ramai-ramai Bahasalah menyatukan kita semua Yakinlah bahasa Jiwa bangsa"

    "Ais kacang, ais, ais kacang
    Bila cuaca panas dan rasa dahaga
    Singgah di gerai, ais kacang di minta
    Susu dan jagung, kacang dan lengkung
    Air gula berwarna, campur semua
    Enak rasanya, kegemaran kita semua

     
  • At Saturday, July 15, 2006 3:52:00 AM, Anonymous Anonymous said…

    kimmy, bahasa melayu A1 anda memang memalukan Kementerian Pendidikan.
    Menumpat -> engkau tumpat?
    Menumpuhi -> apa itu tumpuh?
    Dalam lagu ais kacang, what the satay is lengkung? Lengkung dalam ais kacang? Aiseh....sampah masyarakat..lagi teruk daripada daku yang hilang upaya (aku C3 aje)....

     
  • At Saturday, July 15, 2006 8:49:00 PM, Anonymous Anonymous said…

    well, at least u still can cakap dalam bahasa melayu... i'm totally cannot speak it in a refined way.. my malay is so 'bahasa pasar'... hehehee... well, that is why i get P7 in my SPM .... darn...

     
  • At Monday, July 17, 2006 10:35:00 AM, Anonymous Anonymous said…

    ish...tiba tiba semua compare mengompare keputusan BM dlm SPM pulak ni....

    m*toot*ki

     
  • At Monday, July 17, 2006 10:41:00 AM, Anonymous Anonymous said…

    Buah cempedak di luar pagar,
    Ambil galah tong jolokkan,
    Saya budak baru belajar,
    *Alamak, terlupa pula ayat akhir*

     
  • At Monday, July 17, 2006 11:12:00 AM, Anonymous Anonymous said…

    Buah cempedak di luar pagar,
    Ambil galah tong jolokkan,
    Saya budak baru belajar,
    Kalau salah tolong tunjukkan

    YAY!!

     
  • At Monday, July 17, 2006 11:16:00 AM, Anonymous Anonymous said…

    noryenmah ni kena 'di-stripped' kan noryenmahnye sebab berpantun pun tidak boleh...ataupun lirik pantunnye salah. Tapi saya pun kurang pasti, ku khuatiri itulah loghat orang johor kan? maklumlah majoriti disini semuanye asal Johor.

    'Buah cempedak diluar pagar,
    Ambil galah TOLONG jolokkan,
    saya budak baru belajar,
    kalau salah tolong tunjukkan'

    Rasa sayang heyyy..rasa sayang sayang hey...
    Hey lihat nona jauh
    rasa sayang sayang hey...

     
  • At Monday, July 17, 2006 11:20:00 AM, Anonymous Anonymous said…

    eh, aku ingat la dan ade-lah typo sikit.....tak sempat post sebelum u

     
  • At Monday, July 17, 2006 3:51:00 PM, Anonymous Anonymous said…

    Ini sudah melampau! Keju bedebah!

    Kalian semua penderhaka bangsa dan negara.
    Mentang-mentang pergi negeri orang putih, sekarang semua fasih bahasa orang putih aje lah ye???!! keju!

    Negara kita bagi awak belajar tinggi-tinggi, awak merendah-rendahkan maruah negara! keju!

    Buah cempedak diluar pagar,
    Ambil galah tolong jolokkan,
    Kalau anda baru nak belajar,
    Memang terbukti anda kurang ajar.
    Keju!

     
  • At Friday, August 18, 2006 4:52:00 PM, Anonymous Anonymous said…

    Greets to the webmaster of this wonderful site. Keep working. Thank you.
    »

     

Post a Comment

<< Home